piątek, 12 września 2014

Plan Transportowy po konsultacjach. Jest się naprawdę z czego cieszyć?

Jest się naprawdę z czego cieszyć?
Jak podaje TVP Bydgoszcz władze województwa zrezygnowały z zapisów w Planie Transportowym regionu o planach likwidacji 6 linii kolejowych:
"- Były takie zamiary w tym planie, że będziemy po 2020 roku badać potoki i na ich podstawie rozważymy likwidacje sześciu linii. Te zapisy, żeby już nikt o nich nie dyskutował zostały wykreślone - mówi Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego."
Niektóre lokalne media przyjmują wykreślenie tych zapisów z dużą satysfakcją. Czy jednak rzeczywiście jest się z czego cieszyć? Jeżeli Plan Transportowy nie wskaże konkretnych propozycji zmierzających do poprawy jakości, poziomu integracji i w efekcie rentowności komunikacji kolejowej, to czeka nas i tak jeden z niekorzystnych scenariuszy.

W pierwszym z nich skrajnie nierentowne połączenia będą nadal utrzymywane, a zapłacą za to ze swoich podatków mieszkańcy regionu, czyli my wszyscy. Drugi scenariusz jest taki, że za kilka lat przeprowadzone zostaną kolejne badania, które nie udokumentują nic innego, jak postępującą rezygnację pasażerów w oferty kolei wobec ciągłego braku dobrej oferty. W obu tych przypadkach ciągle będziemy mieli mało atrakcyjny system transportowy, a wspomniane linie kolejowe będą dalej zagrożone.

Plan Transportowy powinien wskazać na konieczność niezwłocznego wprowadzenia zintegrowanych ofert przynajmniej na głównych szlakach kolejowych, określić zakres niezbędnej wymiany taboru kolejowego na nowoczesny, pokazać jak duże straty ponoszone są w związku z konkurowaniem tak dużej ilości kursów autobusowych z pociągami we wspólnych korytarzach transportowych i zachęcić władze województwa, które organizują komunikację regionalną i wydają na nią zezwolenia do minimalizowania tego szkodliwego dla obu stron procederu. Wspólny bilet na pociąg, tramwaj i autobus, parkingi P&R i wygodne węzły przesiadkowe to wygoda pasażerów w wielu polskich regionach, ale niestety nie w naszym. Czy Plan Transportowy podtrzymuje po zakończonym procesie konsultacji, że wspólny bilet w regionie (poza jedyną linią z Bydgoszczy do Torunia) zacznie pojawiać się na szerszą skalę dopiero po 2021 roku, mimo istnienia systemu informatycznego zdolnego do jego obsługi już przy starcie linii BiT City?
Jeżeli takie działania nie będą wskazane w Planie Transportowym to nie ma się co cieszyć z wykreślenia z niego jednego sformułowania o likwidacji 6 linii kolejowych. Transport zbiorowy w regionie będzie dalej tracił na znaczeniu, a my będziemy płacić 100 milionów PLN rocznie za utrzymanie nie atrakcyjnego systemu, z którego korzysta garstka, bo już zaledwie 7, %, osób podróżujących po regionie. Za kilka lat może to być już tylko 4%, a dopłaty do utrzymywania w ruchu pustych, starych pociągów mogą się podwoić. To byłaby katastrofa dla budżetu województwa. Teraz jest jeszcze czas podjąć mądre działania i zacząć budować nowoczesny, zintegrowany system transportu regionalnego, ale tego czasu jest coraz mniej. Przy braku działania sytuacja z roku na rok będzie coraz trudniejsza. Autobusy, na które stawia Plan Transportowy, niestety grzęzną w korkach i nie są w stanie przyciągnąć swoją ofertą większej ilości osób dojeżdżających obecnie do pracy czy szkoły pojazdami indywidualnymi.


Czy jest się zatem z czego  cieszyć? Opinii publicznej nie została  przedstawiona skorygowana po konsultacjach wersja Planu Transportowego. Czy można się spodziewać, że diametralnie różni się  od poprzedniej? Przecież konstrukcja tego obszernego dokumentu opierała się na całkowicie błędnych założeniach, ignorujących wszelkie kanony tworzenia nowoczesnych systemów transportowych. Czy tak obszerny dokument da się napisać w krótkim czasie zasadzie od początku? Trudno się tego spodziewać. Jak zachowają się Radni Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego postawieni przed koniecznością głosowania nad przyjęciem tego dokumentu? Czy jest w tym gronie człowiek, który będzie w ogóle usiłował pokazać im różnice pomiędzy tym planem, a nowoczesnymi, zintegrowanymi systemami zbiorowego transportu publicznego?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz